Saturday, December 17, 2005

Oeroude klanken…
















Rillingen van gelukzaligheid liepen over mijn rug toen ik weer die klanken van Dani-gezang hoorde. Ik zat weer bij het vuur in de donkere hut tussen de mannen van die ene stam waar wij die nacht verbleven. Hun stemmen maakten geluiden die eigenlijk met geen woorden zijn te beschrijven. Het kwam van binnenuit, dan weer diep maar ook hoog. Natuurlijk had je weer geen recorder bij je en mocht je blij zijn dat een bevriend kunstenaar Jan Rutten zo wijs was dan toch maar een foto te nemen.
Na onze reis heb ik dan ook naarstig gezocht naar muziek van de Papua’s en speciaal die van de Baliem vallei. Heel internet doorgesurfd, bibliotheken geraadpleegd, maar de opnames waar ik naar zocht waren niet voorhanden.
Tot ik in Leiden het Rijksmuseum voor Volkenkunde bezocht en bij mijn zoektocht doorverwezen werd naar de informatiebalie. En ja hoor, een alleraardigste Esther vond binnen no time het materiaal waar ik naar zocht.
Of ik het mee kon nemen, althans op cd of zo. Dit kon geregeld worden en nu een paar weken later hebben ze me enkele uren Papua-muziek toegezonden, waar ik voorlopig echt mee vooruit kan.
Op de achtergrond die geweldige klanken, voor me het papier, penseel in de aanslag………

Bedankt nog Esther van Zutphen en Rob Segaar!

0 Comments:

Post a Comment

<< Home